اموزگار دهکده

آموزشي.تربيتي .كتاب قديم دبستان. دل نوشته

چگونه ناتوانی یادگیری دانش آموز را تشخیص دهیم؟

اتوانی یادگیری باعث مشکلات چشم گیر در یادگیری و کاربرد زبان و مهارت های گوش دادن ، صحبت کردن ، خواندن ، نوشتن ،استدلال یا ریاضی می شوند.


ناتوانی یادگیری باعث مشکلات چشم گیر در یادگیری و کاربرد زبان و مهارت های گوش دادن ، صحبت کردن ، خواندن ، نوشتن ،استدلال یا ریاضی می شوند.


ناتوانی یادگیری به دلیل عوامل درونی پدید می آیند نه عوامل بیرونی مثل محیط یا نظام آموزشی .


در بیشتر تعاریف که درباره اختلال یادگیری وجود دارد ،دانش آموزانی را که به علت محرومیت اقتصادی ، عقب ماندگی ذهنی یا آشفتگی هیجانی در یادگیری مشکل دارند ، مستثنی هستند .


افرادی که دچار ناتوانی یادگیری هستند ویژگی های جسمی بارز ، رفتارها ، علایم و الگوهای ژنتیکی مشخص یا دیگر نشانه های خاص ندارند . با وجود این ،همه ی آنها یک ویژگی مشترک دارند ، آنها مثل همکلاسی هایشان یا به خوبی آنها یاد نمی گیرند . با این حال دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری مثل هم یاد نمی گیرند و شیوه یادگیری آنها متفاوت است .


بیشتر افراد دارای ناتوانی یادگیری ، هوش متوسط یا بالاتر دارند ، اما عملکرد تحصیلی آنها بسیار پایین تر از حد انتظار است .


ناتوانی های یادگیری در تمام عمر ادامه می یابند اما در خردسالان و بزرگسالان کمتر مشهودند . افراد دارای ناتوانی یادگیری ممکن است در بزرگسالی شغل هایی راانتخاب کنند که بتوانند از عهده ی آنها برآیند .


هریک از ویژگی های دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری ممکن است از خفیف تا شدید متغیر باشند . برخی از دانش آموزان در محیط کلاس بی انگیزه هستند  .
مردان بیشتر از زنان احتمال دارد به ناتوانی های یادگیری مبتلا شوند .

ویژگی های تحصیلی خاص
این کودکان در مدرسه ویژگی های خاصی دارند که عبارتند از :احساس ترس به هنگام روبرو شدن با تکالیف خواندنی ،تنش بدنی که هنگام خواندن آشکار می شود ، حذف برخی از کلمات ، اضافه کردن کلمات ، جانشین سازی کلمات ، گم کردن خط به هنگام خواندن ، ناتوانی در درک مطلب و مشکلات مربوط به روان خوانی


این ناتوانی ها می تواند در حیطه خواندن ، نوشتن ، ریاضیات می باشد .
دانش آموزان دارای نا توانی یادگیری ممکن است در تلفظ صداهای زبانی مشکلات بیشتری داشته باشند . آنها ممکن است صدا ها را تکرار کنند ، این دانش آموزان در زمینه ی دست خط ، هجی کردن ، دستور زبان و مهارت های انشا نویسی نیز مشکل دارند .

این دانش آموزان پیشرفت اندکی در مهارت های تحصیلی دارند ، در مطالعه کردن مشکل دارند و برای حل مساله مهارت کافی ندارند .


دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری ممکن است بیش فعال ( داشتن فعالیت بدنی زیاد ) یا کم فعال (کند وسنگین )باشد .حواس این دانش آموزان به آسانی پرت می شوددامنه ی توجه محدودی دارند ، نقایصی در حافظه دارند ، تکانشی عمل می کنند و احتمال دارد هنجارها یا ارزش های پذیرفته را بشکند .

[ دوشنبه هشتم مهر 1392 ] [ 22:38 ] [ محمد ] [ ]